تاریخ انتشار : دوشنبه 15 خرداد 1402 - 11:39
66 بازدید
کد خبر : 4237

عکس/ ۵ پیاده رو و خیابان معروف ایران را بشناسید

عکس/ ۵ پیاده رو و خیابان معروف ایران را بشناسید
پیاده رو چهارباغ اصفهان به یکی از جذابیت‌های جدید اصفهان تبدیل شده است و از زیباترین پیاده روهای ایرانی است.

ماجراجو – ساخت پیاده‌راه‌ها روشی مرسوم در دنیا برای مکان‌هایی است که تردد زیادی دارند. در ایران هم چند سالی است که پیاده‌راه‌های قدیمی احیاء شده‌اند و یا پیاده روهای جدیدی احداث شده اند.

خیابان ۱۵ خرداد تهران

خیابان اصلی بازار بزرگ تهران یعنی ۱۵ خرداد تا قبل از ۸۸ به لحاظ ترافیک و آلودگی صوتی یک فاجعه مطلق بود. حجم ماشین و موتور و عابران پیاده‌ای که روزانه در این خیابان رفت و آمد می‌کردند. آن را تبدیل به یکی شلوغ‌‌ترین و بی‌نظم‌ترین معابر شهری کرده بود.

در آن سال اما شهرداری تصمیم گرفت این خیابان را از چهارراه گلوبندک تا ابتدای خیابان ناصرخسرو، به صورت کامل تبدیل به پیاده‌راه کند.

این تصمیم به نسبت تاثیر زیادی روی اقتصاد بازار بزرگ تهران و تبدیل آن به یک مقصد گردشگری کرد. همچنین ترافیک شدید و آلودگی صوتی موجود در این منطقه را نیز به شکل محسوسی کاهش داد.

شهرداری تهران در سال‌های بعد وسعت پیاده رو را تا انتهای خیابان ۱۵ خرداد – چهارراه سیروس – و همچنین خود خیابان‌ ناصرخسرو و باب‌ همایون افزایش داد و منطقه وسیع‌تری را برای ماشین‌ها و موتورها ممنوع کرد. این طرح از جمله‌ موفق‌ترین پیاده‌راه‌های اجرا شده در تهران و کشور است.

بخشی از خیابان ولیعصر سابق در تبریز حالا به پیاده رو استاد شهریار تبدیل شده ولی مردم به آن شانزه‌لیزه می‌گویند.

پیاده رو معروف شانزلیزه تبریز

در سال ۸۷ بخشی از خیابان ولیعصر تبریز به طول ۵۰۰ متر سنگ فرش و به پیاده‌راه تبدیل شد. این پیاده رو که به نام استاد شهریار شناخته می‌شود. حالا یکی از پرترددترین معابر شهری تبریز است و بین بخشی از اهالی شهر به شانزلیزه معروف شده است. این پیاده رو معروف ایرانی دو فلکه بازار و فلکه بزرگ ولیعصر را به هم وصل می‌کند.

عکس/ ۵ پیاده رو و خیابان معروف ایران را بشناسید

پیاده‌راه استاد شهریار تبریز قبل از هویت جدیدش، خیابانی پر ترافیک بود. ولی با اجرای این طرح به محلی برای پیاده‌روی و خرید و وقت‌گذرانی بخشی از شهروندان تبریزی و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند تبدیل شده است.

نورپردازی و آب‌نماهای این پیاده رو، اجرای هر از گاه موسیقی خیابانی توسط نوازنده‌ها و گروه‌های مختلف و همچنین مغازه‌های ۲ طرف مسیر بخش‌هایی از جذابیت پیاده رو شهریار تبریز هستند. شب‌های زمستان و بارش برف، زیبایی این خیابان را دوچندان هم می‌کند.

میدان شهرداری رشت

پیاده رو میدان شهرداری، یک پیاده رو معروف ایرانی است که با نام پیاده رو فرهنگی رشت شناخته می‌شود برای هر کسی که به این شهر سفر کرده باشد یکی از جذابیت‌ها و دیدنی‌های اصلی رشت است.

پیاده‌راهی که در سه خیابان منتهی به میدان شهرداری امتداد دارد و ۸/۳ کیلومتر طول آن است. میدان شهرداری رشت پیش از پیاده‌راه شدن در سال ۹۴ یکی از گره‌های کور ترافیکی شهر بود اما حالا با هویت جدید به بخشی از نمادهای گردشگری رشت تبدیل شده است.

عکس/ ۵ پیاده رو و خیابان معروف ایران را بشناسید

البته به‌نظر می‌رسد پیاده‌راه میدان شهرداری رشت، برخلاف انتظار، برای همه جذابیت و محبوبیت ندارد. گفته می‌شود بخشی از بازاری‌های این شهر خواستار ماشین‌رو شدن این مسیر هستند و بخشی از گروه‌های سیاسی مذهبی در رشت هم نسبت به آن انتقاداتی دارند.

حتی چندی پیش نیز امام جمعه رشت در دیدار با اعضای شورای ششم خواستار بازگشایی میدان شهرداری رشت شد و گفت: اجرای طرح پیاده روی رشت کار غلطی بود و موجب قفل شدن مرکز شهر شده ضمن اینکه بازار آسیب دیده است.

میدان شهرداری رشت یکی از معدود پیاده رو های ایران است که زندگی شبانه در آن جریان دارد.

چهارباغ عباسی اصفهان یکی از پیاده روهای معروف ایران

حتی از روزهایی که روی سی‌وسه‌ پل تاریخی و بی‌نظیر هم ماشین عبور می‌کرد سال‌های زیادی نگذشته است. باورتان می‌شود؟ اما حالا نه تنها سال‌هاست از روی این پل تاریخی ماشین‌ها رد نمی‌شوند. بلکه  ۲ سال می‌شود که از خود خیابان چهارباغ پایین تا دروازه دولت اصفهان هم پیاده رو مخصوص عابران شده و چه پیاده رو منحصر به فردی!

پیاده رو چهارباغ اصفهان به یکی از جذابیت‌های جدید اصفهان تبدیل شده است و از زیباترین پیاده روهای ایرانی است. هم برای خود اهالی این شهر که در آن وقت بگذرانند. و هم برای گردشگران داخلی و خارجی که نصف‌جهان برای‌شان از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری است.

حذف ماشین از چنین خیابانی هم به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی این نقطه منجر شده و هم باعث شده زیبایی‌های این نقطه شهر بیشتر و بهتر به چشم بیاید.

عکس/ ۵ پیاده رو و خیابان معروف ایران را بشناسید

چهارباغ عباسی یکی از اولین خیابان‌های ایران است. خیابانی از عصر صفوی تا کنون

پیاده رو ایرانی در بلادیان گچساران

شهر کوچکی مثل گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد که بیشتر به صنایع نفت و گاز مشهور است. تا چند سال پیش چیز خاصی که آن را در ذهن شهروندان یا مسافرانش ماندگار کند نداشت.

اما چند سالی است که یکی از خیابان‌های خیلی معمولی، شلوغ و پرسروصدای مرکز این شهر. با پیاده رو شدن به یک جذابیت شهری خاص برای این شهر بدل شده است.

پیاده رو بلادیان گچساران حالا نماد شهری زیبایی برای این شهر نفت‌خیز محسوب می‌شود.

این پیاده رو معروف ایرانی در این شهر کوچگ حالا می‌تواند توریست‌های داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خودش جذب کند.

بیشتر بخوانید: باورتان می شود این دو آقا با این سن پسران “المیرا شریفی مقدم” باشند/ عکس

منبع: پنشتا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.