تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 16:39
110 بازدید
کد خبر : 1344

اعمال و دعای روز چهارشنبه؛ نماز و ذکر روز چهارشنبه

اعمال و دعای روز چهارشنبه؛ نماز و ذکر روز چهارشنبه
هر روز هفته اعمال و نماز مخصوص خودش را دارد. در رابطه با روز چهارشنبه نیز دعا و نماز خاصی وجود دارد که به انجام آنها سفارش شده است. 

هر روز هفته اعمال و نماز مخصوص خودش را دارد. در رابطه با روز چهارشنبه نیز دعا و نماز خاصی وجود دارد که به انجام آنها سفارش شده است.

دعای روز چهارشنبه با ترجمه کامل و دقیق

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى جَعَلَ اللَّیْلَ لِباساً، وَالنَّوْمَ سُباتاً، وَجَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً، لَکَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِى مِنْ مَرْقَدِى وَلَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَداً، حَمْداً دائِماً لَایَنْقِطعُ أَبَداً، وَلَا یُحْصِى لَهُ الْخَلائِقُ عَدَداً، اللّٰهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّیْتَ، وَقَدَّرْتَ وَقَضَیْتَ، وَ أَمَتَّ وَ أَحْیَیْتَ، وَأَمْرَضْتَ وَشَفَیْتَ، وَعافَیْتَ وَ أَبْلَیْتَ، وَعَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَیْتَ، وَعَلَى الْمُلْکِ احْتَوَیْتَ؛

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، ستایش خدا را که شب را پوشش و خواب را مایه آرامش و روز را زمینه تکاپو قرار داده، ستایش فقط شایسته توست که مرا از خوابگاهم برانگیختی و اگر می‌خواستی خوابم را جاودان می‌ساختی، ستایش دائم که هرگز پایان نیابد و سپاس بیکران ‌که آفریدگان از شمارش آن ناتوان‌اند، خدایا! ستایش تنها شایسته توست که آفریدی و سامان دادی و اندازه مقرر نمودی و فرمان دادی و میراندی و زنده کردی و بیمار نمودی و درمان کردی و بهبودی عنایت فرمودی و فرسوده ساختی و بر عرش هستی استیلا یافتی و بر فرمانروایی جهان چیره گشتی؛

أَدْعُوکَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِیلَتُهُ، وَانْقَطَعَتْ حِیلَتُهُ، وَاقْتَرَبَ أَجَلُهُ، وَتَدَانَىٰ فِى الدُّنْیَا أَمَلُهُ، واشْتَدَّتْ إِلَىٰ رَحْمَتِکَ فاقَتُهُ، وَعَظُمَتْ لِتَفْرِیطِهِ حَسْرَتُهُ، وَکَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَعَثْرَتُهُ، وَخَلُصَتْ لِوَجْهِکَ تَوْبَتُهُ، فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِیِّینَ، وَعَلَىٰ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، وَارْزُقْنِى شَفاعَهَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَلَا تَحْرِمْنِى صُحْبَتَهُ، إِنَّکَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ. اللّٰهُمَّ اقْضِ لِى فِى الْأَرْبَعاءِ أَرْبَعاً: اجْعَلْ قُوَّتِى فِى طَاعَتِکَ، وَنَشَاطِى فِى عِبَادَتِکَ، وَرَغْبَتِى فِى ثَوَابِکَ، وَزُهْدِى فِیَما یُوجِبُ لِى أَلِیمَ عِقَابِکَ، إِنَّکَ لَطِیفٌ لِمَا تَشَاءُ.

تو را می‌خوانم همچون کسی که وسیله‌اش ناکارا گشته و رشته‌ی چاره‌اش گسسته و مرگش نزدیک شده و آرزویش در دنیا کاستی یافته و سخت بر رحمت تو نیازمند گشته و حیرتش بر اثر کوتاهی فزونی یافته و لغزش و افتادنش فزونی یافته و بازگشتش به‌سوی تو خالص شده است، پس بر محمّد خاتم پیامبران و بر خاندان پاکیزه و پاک‌نهاد او درود فرست و شفاعت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش باد) را روزی‌ام فرما و از هم‌نشینی با او محرومم مساز، همانا تویی مهربان‌ترین مهربانان، خدایا! در چهارشنبه چهار حاجت مرا روا ساز: نیرویم را در طاعت خود و نشاطم را در بندگی خویش و رغبتم را در پاداشت و بی‌رغبتی‌ام را در آنچه موجب عذاب دردناک توست قرار ده، همانا تو به هر که بخواهی مهربانی.

اعمال، ذکر و ادعیه روز چهارشنبه

نماز روز چهارشنبه یکی از اعمال مهم این روز

امام حسن عسگری(ع) در روایتی فرمودند:

هرکس روز چهارشنبه چهار رکعت نماز بجای آورد و در هر رکعت پس از سوره حمد یک مرتبه قل هو اللّه احد و انّا انزلناه بخواند، خدا توبه او را از هر گناهی که باشد می پذیرد.(مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، نمازهای ایام هفته)

از پیامبراکرم (ص) روایت شده است که فرمودند:

هرکس شب پنج شنبه، بین نماز مغرب و عشا، دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت یک بار حمد، آیه الکرسی، سوره های (قلاقل)کافرون، توحید، فلق و ناس را پنج بار بخواندو بعد از اتمام نماز، پانزده بار استغفار نماید و ثواب این نماز را به پدر و مادرش تقدیم کند، حقّ والدین را ادا نموده است. همانند شب دوشنبه و شب جمعه و روز آنها.(البلدالامین، کفعمی،ادعیه و اعمال هفته)

ذکر مخصوص روز چهارشنبه

یا حَیُّ یا قَیّومُ

این ذکر باعث عزت دائمی می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.